JOHANNES STEINHOFF–176 VÍTĚZSTVÍ

Johannes Steinhoff se narodil 15.Září 1913 v Bottendorfu, Německo. Jeho zájem o studium cizích jazyků jej přivedlo na studia University na Jeně 1932-34. Nejlepší způsob jak se dále zdokonalit bylo vycestovat do zahraničí. V roce 1934 se proto přihlásil na důstojnický výcvik do námořnictva.

 Brzy si to však rozmyslel a jako velký nadšenec pro létání vstoupil do nové Luftwaffe. V roce 1939, v rok zahájení války velel 10./JG 26. Poté byl přechodně přiřazen k noční stíhací letce. Jeho úkolem bylo vyvinout pro tento druh stíhacích operací. Pochyboval o efektivnosti letu s Me 109, ale započal s prací. Jednotka pracoval s bateriemi světlometů, měla však malý úspěch proti Britským bombardérům a brzy začali narůstat ztráty. Steinhoffův přítel Falck, kterého znal Steinhoff z bitvy o Británii brzy převzal velení nad NJG 1 a Steinhoff se tak mohl vrátit k denním stíhačům.

 Poté bojoval s JG 26 a JG 52. Z této doby je také příhoda, kdy velel Marseillovi. Steinhoff o něm říká:

 „Marseille byl velmi pěkný muž a proto měl všude přítelkyně. Byl také velmi nadaný stíhač. Ale vedl tak rušný život, že často nemohl startovat k boji. Jeho nezodpovědnost a nedodržování předpisů mi nedalo jinou možnost než jej pokárat. Musím však říci že kouzlo jeho osobnosti bylo velmi veliké“

 Marseille byl převel k JG 27, kde se stal tak slavným. Steinhoff bojoval s kuráži v Bitvě o Británii. Věděl však že výsledek je jasný. Britové bojovali dobře a jejich radarový systém spolu s nedostatečným doletem ME 109E jim dával znatelnou výhodu.V září 1940 byla Bitva o Británii prohraná.

 Rytířský kříž získal po svém 35 vítězství a  to v Srpnu 1941. Poté velel II./JG 52 v Rusku. 100. vítězství přišlo v Srpnu 1942 a v září obdržel Dubové listy. 2.Února1943 měl již na kontě 150.vítězství.

 V březnu 1943 byl z Ruska převelen k JG 77 a té také velel.Bojištěm byla Severní Afrika. Znovu se dostal do Boje proti Britům. Tentokrát zde byli také Američané. Zde také poprvé bojuje proti obávaným B-17. Luftwaffe zde čelí nepřekonatelným logistickým problémům. Spolu s početní převahou nepřítele vede tento stav k porážce

 O problémech , které v té době měli píše v Knize Messinská silnice(U nás ji vydalo nakladatelství Mustang v edici Pilot). Je to v době pobytu jeho eskadry na Sicílii. Velmi často měl problém dostat jen 15 stíhaček do vzduchu. V této době se také Spojenci připravují na invazi na Sicílii a JG 77 spolu s částí JG 52 se musejí stáhnout do Itálie. Početní převaha je obrovská. Ve výše zmiňované knize je toto období velmi detailně popsáno.

 Meče k Rytířskému kříži získal v Červenci 1944 po jeho 167 vzdušném vítězství. S JG 77 zůstal v Itálii až do Prosince 1944. Poté se stal Kommodorem první proudové stíhací letky. Létali tenkrát a nejlepším letadle na světě-Me 262.

 Z této doby je také smutný příběh vzpoury stíhačů proti nejvyššímu velení. Prosazovali sesazení Goringa a nasazení Me 262 jako stíhače, a ne jako bleskového bombardéru. Vzbouřenci spolu s Gallandem požadovali okamžité nasazení tohoto stíhače, jenž mohlo alespoň zmírnit ztráty na Německém obyvatelstvu. Vzbouřenci však nebyli vyslyšeni. Potrestání bylo okamžité. Všichni byli rozmístěni do různých koutů říše a nemohli se spolu setkat. Galland byl zproštěn své funkce Generála stíhačů. Tak dopadli tito muži –Steinhoff, Galland, Lützov, Trautloft. Opět Steinhoff popisuje tuto část dějin ve své knize V poslední hodině.

 V Dubnu 1945 je na rozkaz Hitlera postaveno Komando jenž má vyzkoušet nasazení Me 262 v boji jako stíhačka. Velitelem se stává  Galland. Tato jednotka vejde do Historie jako letka Expertů. S pouhými 12 stroji sestaví Galland bojovou jednotku, která snad jako jediná v posledních dnech říše sestřeluje nepřátelské bombardéry. 4lenem této jednotky se stává na krátkou dobu i Steinhoff.

 Při bojovém startu s plně naloženou Me 262 však havaruje. Levé podvozkové kolo se ulomí ve špatně zahrabaném kráteru po pumě a vzplane turbína. Následuje strašlivý výbuch, ze kterého se vypotácí popálený Steinhoff. Tímto pro něj válka skončila.

 

Po skončení léčení a návratu ze zajetí pracoval krátkou chvíli v reklamní agentuře. Poté přijal funkci Inspektora nově zbudované Bundesluftwaffe. Podnikl několik cest do USA, kde létal na nových proudových letounech.

 V roce 1958 byl jmenován Brigádním generálem. Poté sloužil několik let jako Německý vojenský zástupce NATO ve Washingtonu. Dalším postem bylo jmenování velitelem spojeneckých vzdušných sil v centrální Evropě. Poté následovalo mnoho dalších významných funkcí a povýšení.

 Oženil se měl dvě děti. Dcera žije v USA a syn je doktor v Německu.

 Ve válce odlétal 993 bojových misí a byl 12 krát sestřelen.

 

JG 77 "Herz-as"

 

 

.

ZPĚT