Helmut Lent 110 VÍTĚZSTVÍ

 

 Josef Kammhuber a Wolfgang Falck jsou zakladateli Německé noční protivzdušné obrany. Heinz-Wolfgang Schnaufer je pilotem s největším počtem sestřelů v noci. Lentovo jméno je však spojováno s mistrovskou taktikou nočních útoků a rovněž velmi dobrou schopností vést své piloty. Jestliže je Molders archetypem denního stíhače, Lent je ten, kdo ovládal noční oblohu.

 Lent se narodil 13.června 1918 v Pyrenhe. Byl synem protestantského otce a bylo mu dopřáno velmi dobré vzdělání. Lent sám byl velmi pobožný muž. Později uznal , že náboženství bylo pro něj důležité, ale neovládalo jej. Lentův vynikající charakter a pobožnost opět nabízí srovnání s Moldersem. K Luftwaffe se dostal jako většina pilotů této doby přes výcvik na bezmotorových letounech. K letectvu tak přišel roku 1937. Ačkoliv byl zpočátku cvičen na jednomotorové stíhačce, později přešel k těžkým stíhačům na Me-110. Jako budoucí eso na noční stíhačce tak začal v jednotce ZG 76.

 Lent se svým Me-110 získal jedno z prvnch vítězství války. Bylo to 2.září 1939. 18.prosince 1939 byl rovněž zapojen do bitvy, ve které těžké bombardéry RAF bombardovali Německé území. Za tuto „troufalost“ platila RAF velkou cenu. Lent sestřelil dva Welingtony. Nad Norskem získal další vítězství. Celkové skóre tak čítalo 8 sestřelů, což bylo na pilota těžké stíhačky velmi uspokojivé. Nicméně v Bitvě o Británii se těžké stíhačky ukázaly jako nevhodné pro boje s jednomotorovými protějšky.

 Když bylo Falckovi nařízeno postavit noční stíhací eskadru NJG1, odvelel Lenta do své eskadry do funkce velitele letky. Lentovi se však zpočátku příliš nevedlo.

 Wolfgang Falck povídá o Lentových počátečních problémech:

 Poté co jsme přešli na noční stíhaní začali Lentovi muži rychle skórovat a Lentovi se nevedlo. Byl tak rozčílený, že ztrácel nervy.

 Jednou dokonce řekl: „Já nemohu pokračovat ve velení za takových okolností, chci být opět vrácen k denním stíhačům“.

 Jeho případ byl velmi podobný se Steinhoffovým. Říkal jsem mu: „Zůstaňte ještě měsíc a pokud nebudete ani tak skórovat, pokusím se s tím převelením něco udělat. Pokud se to však podaří, budete rád, že jste v NJG1.

 Měl jsem pravdu. Lent opravdu v těchto čtyřech týdnech skóroval a tak se z něj stal velitel skupiny a později i celé eskadry.

 Helmut Lent se stal velitelem 6.letky 1.ledna 1941. Jeho první vítězství v noci přišlo až 12.května 1941. 30.srpna  1941 získal Rytířský kříž za jeho 8 denních a 14 nočních vítězství. V listopadu se stal velitelem nově vytvořené II. skupiny NJG2. Tato skupina byla později přejmenována na IV./NJG 1. Bylo to v říjnu 1942. V červnu 1942 mu byli uděleny Dubové listy za jeho 35 nočních vítězství.

 Jeho 50 noční vítězství přišlo 8.ledna 1943.1.srpna 1943 se stal velitelem NJG3. Meče k Rytířskému kříži mu byli uděleny za 66 nočních vítězství jako Majoru 2.srpna 1943.

 V noci z 15. na 16. června 1944 sestřelil tři Lancastery RAF a jeho skóre se vyšvihlo na 100. Byl prvním pilotem v této nové zbraní jemuž se povedlo  docílit sta sestřelů. Za tento výkon obdržel nejvyšší vyznamenání a to Brilianty k Rytířskému kříži. Za celé trvání války získali jen dva noční piloti toto vyznamenání - Schnaufer a Lent.

 Lent vystartoval 5. října 1944 ze Stade ve svém Ju 88 za svým přítelem Oblt Jabsem do Paderbornu. Spolu s ním na palubě byli rovněž dva členové posádky Ofw. Walter Kubisch, Oblt Klöss a válečný korespondent Werner Kark.

 Během letu bylo letiště, na němž měli přistát, bombardováno letouny USAF. Nouzový pruh pro přistáni Lenta byl narychlo zasypán. Během přistání však jeden z motorů vypověděl službu a Ju 88 spadl v nízké výšce na zem. Všichni čtyři příslušníci posádky byli vymrštěni ven. V bezvědomí a  těžce raněni byli převezeni do nemocnice. Ofw Kubisch zemřel ještě na operačním stole. Utrpěl vážná vnitřní zranění a měl zlomené obě nohy. Kubisch byl s Lentem již od Polské kampaně. O několik hodin později zemřel i Oblt. Klöss. Nepřežil těžké poranění hlavy. Následující den zemřel i Kark. Rovněž zranění hlavy.

 Lent byl v těžkém šoku a měl zlomené obě nohy. Jedna ze zlomenin byla otevřená. Ředitel nemocnice se obával sněti a tak nařídil amputaci. V důsledku těžkého zdravotního stavu Lenta se však operace neuskutečnila.

 Později byl však Lent operován a Lent nabyl na krátký čas vědomí. Oblt Jabs Lenta navštívil, aby mu sdělil radostnou novinu. Krátce po havárii se totiž Lentovi narodila dcera. Jabs však musel odejít na pohřeb Kapitána Förstera, jenž havaroval se svým He-219. Lent mu radil ať si pospíší. Na to ztratil opět vědomí.

 Jeho noha mu byla okamžitě na operačním sále amputována. Lent se však z bezvědomí již nikdy neprobudil. Možná se opravdu nakazil snětí. Datum jeho úmrtí bylo 7.říjen 1944.

 Lent byl pohřben na státním hřbitově v Berlíně a po válce byli jeho ostatky převezeny do Stade.

 Lent sám řekl o jeho profesi a motivaci:

„Válka je hrůzná, když však přijde, měla by být bojována se vší čestností a ctí. Útoky na ženy a děti pomoci bomb a fosfóru m však  připadají velmi nečestné.“

 

ZG 76, NJG1,NJG 2,NJG3

 

Lentův Do-215.

ZPĚT