HERMANN GRAF –212 VÍTĚZSTVÍ

Hermann Graf se narodil v malém městě Engen 12.října 1912. Byl druhým ze tří chlapců a již od mládí jej fascinovalo létání. Začal s bezmotorovým létáním a dále si rozšiřoval své pilotní certifikáty. Poté co dokončil maturitu a roční službu v NLS požádal o vstup a byl přijat do Wehrmachtu jako záložník. Dokončil kurz záložníka a vrátil se do Engenu. V roce 1939 se stal rezervním důstojníkem Luftwaffe.

 Měsíc před vypuknutím války se připojil k bojové letce.  V počátcích tažení letěl 21 misí bez jediného výstřelu. Poté byl přiřazen k Rumunským spojencům, se kterými měl být veden útok na Rusko. Létal v JG52. 4. srpna 1941 zaznamenal první vítězství. Bylo to proti Ratě poblíž Kyjeva.

 Graf se stal jedním z favoritů nacistického propagandistického hnutí. Graf bal velmi mírný člověk a sláva kterou mu stvořilo Goebelsova propaganda mu nebyla nijak pohodlná. Graf byl vynikající hráč fotbalu. Dokonce nejlepší v Luftwaffe. Často cestoval po říši s malým týmem a jeho hry povzbuzovali morálku v Luftwaffe.

 Graf byl prvním mužem který získal 200 potvrzených vítězství. Odlétal 830 bojových misí. Rytířský kříž obdržel 24 ledna 1942, dubové listy získal v květnu 1942 a o dva dny později získal meče. 16 září po jeho 172 vítězství získal i diamanty. Tak se stal jedním z devíti pilotů, kteří obdrželi toto vysoké vyznamenání.

 Poté co získal diamanty byl stažen z aktivního létání a poslán do doplňovací školy pro piloty Luftwaffe ve Franci.Připravoval zde letce pro Ruskou frontu. V té době však začali říši sužovat bombardéry USAAF a tak dostal Graf rozkaz velet JG11 umístěné v Rotenburgu. Graf byl jediným pilotem  s diamanty který létal obranu říše během války.

 V červenci 1943 dostal přímý rozkaz od Goringa postavit jednotku, která by se postarala o příliš rychlá Mosquita. Graf vytvořil JG 50, která měla létat s upravenými Me 109G-6. Toto snažení bylo neúspěšné a JG50 byla absorbována JG 301.

 Graf po uzavření JG 50 strávil mnoho času propagandistickými jízdami po říši a létal velmi málo. Nicméně při jednom letu v březnu 1944 musel vyskočit z jeho Me 109 v malé výšce a zranil se. Po zotavení v nemocnici se vrátil zpět ke své staré JG52.

 

Zůstal ve velení spolu s Hartmannem až do konce války a poté se vzdal Pattonově 3.armádě. Jelikož byli však v e sféře vlivu Sovětů, byli předáni jim.

 Poté v Sovětském zajateckém táboře přistoupil na teorii Sovětů a rozhodl se spolupracovat. Graf věděl že válka je prohraná a Sověti jsou vítězové a tak spolupracoval. Tvrdil že po válce musí Němci začít myslet jinak. Chtěl vstoupit k rudému letectvu. Hartmann mu to nikdy nezazlíval a tvrdil:“Graf si pro své realistické myšlení zvolil svou cestu. Bylo to jen jeho rozhodnutí a já jej akceptuji“.Graf se vzdal všech Německých vyznamenání a z internace byl propuštěn v roce 1950.

 Major Grasser, který byl uvězněný spolu s Grafem o něm později řekl:

Mnoho lidí neznalých prostředí Sovětského zajateckého tábora tvrdí o Grafovi že byl slaboch a zbabělec. Já jsem tam byl a znám jejich taktiky a psychologické finty.Graf je jenom člověk a touha po domově a svobodě je silnější než staré předsudky“

 

V roce 1971 Graf poprvé mluvil o své spolupráci se Sověty:

“ Když jsme byli předáni Američany Rusům spolu s Hartmannem, museli jsme překonat šok který nám Američané způsobili. Brzy jsme byli ve velmi špatném fyzickém i psychickém stavu. Brzy jsem si odepřel naději na přežití.

 V lednu 1950 byl Graf propuštěn ze Sovětského zajetí.O dva dny později našel svůj domov vypleněný. Místní okupační jednotky byli Francouzské a okamžitě jej zatkli. Po 14. dnech jej propustili. Poté se jako každý pokoušel vydělat si na živobytí. Bývalí vojáci mu poté pomohli najít si práci v průmyslu zabývajícím se elektrickým svařováním.

 V jeho důchodu strávil své poslední dny opět v Engenu. Nikdy nebyl úplně přijat zpět mezi piloty veterány i přes snahu takových mužů jako byl Hartmann.

 Graf zemřel 4.listopadu 1988 a je pohřben v jeho rodném městě. Tak skončil život muže , který dokázal sestřelit za pouhých 13 měsíců 200 nepřátelských letadel.

 

JG 52

 

 

ZPĚT