ADOLF GALLAND –104 VÍTĚZSTVÍ

 

 Adolf Galland  je pravděpodobně nejznámější pilot Luftwaffe z WWII. Ne kvůli počtu sestřelů, ale díky jeho zvláštního druhu charisma - charakteristického pro všechny velké esa. Byl velmi schopným důstojníkem a velmi dobrý letec, lepší než někteří dvakrát starší. Jako stíhači mu bylo připsáno 104 vítězství. Je rovněž znám mnoha úpravami, které byli na letounu Me-109 na jeho popud provedeny. Kvalitnější  pancéřování a zjednodušený překryt kokpitu jsou jedněmi z nich.

 Narodil se Westerholtu,  malá vesnička ve Vestfálsku. Otec byl soukromým správcem pozemků. Adolf byl jeho druhý syn. Před ním se narodil Fritz a mladší bratři byli Wilhelm a Paul. Jeho mladší bratři následovali Adolfa do Luftwaffe, avšak neměli tolik potřebné stíhačské štěstí. Paul získal 16 vítězství a byl sestřelen vlastním pilotem z JG 26-31.Říjen 1943. Wilhelm získal 54 vítězství a byl vyznamenán rytířským křížem, padl však o rok později. Adolf byl fascinován letectvím již od útlého věku, ve dvanácti stavěl modely. V šestnácti letech začal s bezmotorovým létáním. V roce 1933 se mu uskutečnil jeho dávný sen a získal pilotní licenci. V průběhu roku 1935 se mu stala nehoda při výcviku s FW 44. Adolf byl po tři dny v bezvědomí. Měl vážná poranění hlavy, zlomený nos a poškozené oko střepem ze skla. K létání mu opět pomohl jeho velitel Major Rheitel. Adolf se vrátil k létání, ale o rok později měl další nehodu, tentokrát na  Aradu Ar-68. Znovu strávil spoustu času v nemocnici.

 V roce 1937 se rozhodl odejít se skupinou Německých pilotů do Španělska a bojovat v občanské válce. Byl zde s dalšími budoucími esy-Trautloft, Balthasar, Neumann a Hermann. Adolf se stal velitelem squadrony stíhačů vybavených dvojplošníky He-51.

Lützow vedl squadronu vybavenou nejnovějšími Bf-109B. Odlétal přes 300 misí a byl mu udělen Španělský kříž ve zlatě, jenž byl udělen do té doby jen 12 krát. V roce 1938 se vrátil do Německa. S jeho velkými zkušenostmi se vrátil do Německa organizovat výstavbu nové Luftwaffe.

 Na začátku války létal Galland v Polsku na Hs 123. Do Října 1939 vykonal sedm útočných akcí. Za tuto snahu byl odměněn Železným křížem. Později byl přidělen k JG 27. V této jednotce létal Francouzskou kampaň. První vítězství byli 12.Května 1940 na misi s Rödelem.. Sestřelil dva Huriccany ve dvou bojových letech. V Červnu 1940měl 12 vítězství.

 V době začátku Bitvy o Británii byl Adolf přidělen do III./JG 26 jako velitel skupiny.Jeho první akce v této jednotce mu přinesla 2 vítězství. 18.Červenec mu přinesl povýšení na Majora a o měsíc později obdržel Rytířský kříž. Během Bitvy o Británii se jeho skore rychle zvětšovalo a brzy obdržel Dubové listy za jeho  40 vítězství. Galland rovněž vystřídal ve velení JG 26 Gottharda Handricka. 1.Listopadu 1940 zaznamenal své 50 vítězství a byl povýšen na Oberstleutnanta. O měsíc později se stává plukovníkem.

 Galland rovněž v té době zažil jaké je to být sestřelen. Bylo to 21.Června 1941, když byla JG 26 umístěna U Pas de Calais. Němci napadli bombardéry Bristol Blenheim s doprovodem Spitfirů. Galland dva bombardéry sestřelil, dostal však zásah od Spitfiru. Byl nucen nouzově přistát na poli. Hned po obědě odstartoval s jiným letounem znovu k boji. Sestřelil svého 70 soupeře a při sledování tohoto sestřelu jej „poučil „ další nepřítel. Gallandův letoun  začal hořet a on musel vyskočit. Došlo však k zaseknutí překrytu a Gallandovi se povedlo opustit stroj opravdu na poslední chvíli. Padák se otevřel a on se udeřil posléze do země při prudkém pádu. Krvácel na mnoha místech a měl poraněný kotník. 9.Srpna Galland přivítal legendárního pilota Britů Douglase  Badera, jenž byl sestřelen piloty JG 26.

 

Na konci roku se stal Galland Generálem stíhačů a odešel pracovat do hlavního štábu v Berlíně. Po Gallandovi převzal JG 26 Gerhard Schoepfel. V této době byl Galland ještě plukovník, v roce 1942 byl již povýšen na generála. 28.Ledna 1942 mu Hitler udělil Brillianty. Galland se přibližně v této době dozvídá o fenomenální Me 262 a dává mu velké naděje. Je však  zaskočen Hitlerovým rozhodnutím udělat z ní rychlý bombardér.

 V lednu 1945 Galland  a jiní důstojníci provedli tzv. „vzpouru stíhačů“ Došlo ke konfrontaci s Göringem, požadovali jeho odstoupení (popsáno v knize od Steinhoffa V poslední hodině). Galland byl zbaven svého postavení, nakonec se však Hitler o jejich problémech dozvěděl a nařídil sestavit malé komando, které mělo za úkol otestovat Me 262 jako stíhačku. Vedením byl pověřen sám Galland. Tak vznikla slavná „jednotka expertů“. V této jednotce létali největší esa Luftwaffe. Jmenujme několik z nich-Steinhoff, Barkhorn, Krupinski, Bär, Hohagen, Lützow a Herget.

 Tato jednotka v závěru války ukázala, co se mohlo stát, kdyby začali tímto letounem vyzbrojovat stíhací eskadry a nedošlo ke zdržení vinou nesmyslných požadavků velení.

 Svůj poslední let ve válce vykonal 26.Dubna 1945. Během útoku proti Marauderům chtěl Galland použít rakety, ty však selhaly a tak přešel na 30 mm kanony. Na druhý pokus se mu povedlo sestřelit bombardér. V tom okamžiku jej však zaskočil doprovodný P-47 a parádně prostřílel jeho stroj. Galland byl raněn, povedlo se mu však nouzově přistát a utéci od stroje na který zuřivě útočili Američtí stíhači.  Letoun jenž sestřelil Gallanda pilotoval James Finnegan. 

  Po válce byl Galland pozván Juanem Perónem pomoci vybudovat Argentinské letectvo. Založil zde vzdělávací školu pro piloty a rozvinul vzdělávací program. V roce 1955 se vrátil do Německa. Zemřel v roce 1996.

 

 

  JG 26 "Schlageter"

Bf 109 E-4N of Galland

ZPĚT