GERHARD BARKHORN –301 VÍTĚZSTVÍ

 Gerhard Barkhorn-Druhý nejúspěšnější stíhač Luftwaffe. Narodil se 20.3. 1919 v Konigsbergu. Do Luftwaffe vstoupil v listopadu 1937 a v září 1939 byl vycvičen jako stíhací pilot. Po krátkém působení u 3./JG 2 přešel v srpnu 1940 k JG 52, kde zůstal až do ledna 1945. S 6./JG 52 provedl 21 bojových letů v bitvě o Británii, byl sestřelen nad mořem, ale po několika hodinách zachráněn. Zpočátku nic nenasvědčovalo tomu, že bude patřit k nejlepším. První vzdušné vítězství zaznamenal až 2. července 1941 za bojů na východní frontě při 120.bojovém letu. Do konce roku stoupl celkový počet jeho sestřelů na deset, což nebyl za tehdejších podmínek vzdušných bojů nijak pozoruhodný výkon. 1. března 1942 začal velet 4./JG 52 a od května zahájil úspěšnou sérii. V červnu sestřelil šestnáct a v červenci 31 sovětských strojů, mj. šest 19. července. O šest dní později byl v leteckém souboji těžce zraněn a k bojové činnosti se vrátil začátkem října. Po čtrnácti vítězstvích v témže měsíci přidal sedm v listopadu a sedmnáct v prosinci, stý sestřel zaznamenal 19. 12. 1942. Po 105 vítězstvích dostal Dubové ratolesti. 8. 8. 1943 dosáhl 150. vítězství a 1. 9. se stal velitelem II./JG 52. Po řadě dalších úspěchů následovalo 30. listopadu 200. vítězství, jehož dosáhl jako pátý stíhací pilot Luftwaffe. 23.1edna 1944 absolvoval jako první německý stíhací pilot 1000. bojový let. 13. února se 250. vítězstvím posunul už na třetí místo mezi esy Luftwaffe a po dalším sestřelu byl vyznamenán Meči.Následovala přestávka, po níž se vrátil k bojové činnosti koncem dubna. 31.května doprovázel Ju 87 největšího esa Luftwaffe vůbec, Hanse-U .Rudela. Vše probíhalo hladce. Barkhorn byl však toho dne už na svém šestém bojovém letu během čtyř odpoledních hodin, takže se cítil unavený a navíc polevil v opatrnosti, i když dostal hlášení, že v okolí se pohybují sovětské stíhačky. Sovětský pilot využil jeho nepozornosti, zaútočil zezadu a Barkhorna sestřelil. Nejhorší bylo, že jej vyřadil až do konce října 1944 z bojové činnosti, což pravděpodobně Barkhorna stálo první místo v konečném žebříčku stíhacích es Luftwaffe. V době svého sestřelení měl totiž 273 sestřelů, zatímco Hartmann jen asi 200.Po návratu na frontu dosáhl 14.1istopadu svého 275. vítězství a poslední, 301. získal 5.ledna 1945.  Od 16. ledna velel   JG 6 a 15. dubna byl přeložen ke Gallandově JV 44. Po přeškolení absolvoval pouze dva bojové lety na Me 262 bez dosažení sestřelu. Při druhém letu 21.dubna napadl bombardovací svaz. Po vysazení pravého motoru musel přerušit boj a vracel se na letiště. Doprovodné mustangy využily jeho nesnází a pronásledovaly jej. Při tvrdém přistání na břicho byl zraněn krytem kabiny a svou válečnou kariéru zakončil v lazaretu. Celkem vykonal l l04 bojové lety, z toho přes 500 bitevních. Na východní frontě zaznamenal 301 vítězství, z toho přes 250 proti stíhacím letounům. Sám byl devětkrát sestřelen, dvakrát zraněn a jednou se musel zachránit padákem.

 Z německých letounů preferoval Bf 109 před Fw 190. Jako nejlepší z messerschmittů hodnotil Bf 109 G-14, u něhož mj. oceňoval stoupavost i zatáčení a doslova se s ním mohl odvážit čehokoliv.

 Za svých četných startů na Východě poznal prakticky všechny sovětské typy, za nejlepší stíhačku označil Jak-9. O sovětských pilotech říkal, že většina z nich nebyla v leteckém boji dost rychlá. 

 Mnozí z těch, které sestřelil, neměli ani ponětí, že ho mají za zády. Někteří ze sovětských pilotů se však podle něj vyrovnali západoevropským. V r.1943 se utkal se sovětským stíhačem, příslušníkem gardového pluku, létajícím na LaGG-3. Svedl s ním těžký boj trvající 45 minut, při němž vynaložil veškeré umění, ale oba soupeři se nakonec rozešli nerozhodně. Barkhorn se nikdy nedověděl jméno svého obdivuhodného protivníka.                                                                                                         

 Stroje: Létal na Bf 109E, F-4, G-6, G-14, Fw 190D-9 a Me-262                                                               

 Ocenění: Rytířský kříž 23. 8. 1942  Dubové ratolesti 11. 1. 1943  Meče 2. 3. 1944

 

  JG 52

 

Barkhornův Fw-190D-9.

ZPĚT