HEINZ BÄR–221 VÍTĚZSTVÍ

Při zamyšlení nad kariérou Heinze Bära ve válce se nutně musíme zamyslet nad několika fakty.

 Předně Heinz byl jedním z mála pilotů, jenž létali od začátku až do konce války. Bojoval na všech frontách             ( Polsko, Francie, Velká Británie, Rusko , Severní Afrika a nakonec obrana říše). Létal jak na vrtulových tak na proudových letadlech. Přežít takový druh kariéry  je velmi významný čin.

 Heinz se narodil 25. Března 1913 v Sommerfeldu, Německo. Poblíž Leipzigu. Byl jediným synem ve farmářské rodině. Měl velmi vřelý vztah k létání a jako mnoho dalších budoucích pilotů Luftwaffe začal létat zprvu na „plachťácích“. V roce 1930 ve věku 17 let získal pilotní osvědčení a brzy poté licenci soukromého pilota. Chtěl se stát pilotem Lufthansy. Jako syn farmáře si nemohl dovolit drahé vzdělání potřebné pro pilota Lufthansy. Vstoupil proto do Luftwaffe a doufal že zde dosáhne potřebného vzdělání. Trénoval u stíhačů. Jeho propuštění z Luftwaffe zabránil konflikt s Polskem.

 Jeho jednotkou se stala Jg 51 vedena Wernerem Möldersem. Prvního vítězství dosáhl nad Francií v září 1940 proti Curtissu P-36. Létal celé Francouzské tažení včetně Bitvy o Británii a dosáhl zde 17 vítězství. Byl sestřelen nad kanálem a celé 2 hodiny plaval k Francouzskému pobřeží, než jej vylovila Německá loď.

 Heinz Bär následoval JG 51 při jejím útoku na Rusko. Stal se velitelem letky v JG 51.Rytířský kříž získal 2 Července 1941 po svém 27. vzdušném vítězství. Dubové listy získal 14. Srpna 1941 po 60. vítězství. Heinz jako i jiní piloti měl někdy dobré dny, kdy se u podařilo sestřelit až 6 letadel. 31.Srpna 1941 byl znovu sestřelen. Dva dny mu trvalo než se probil ke svým linií se svými těžkými zraněními. Strávil pět měsíců v nemocnici . V Únoru 1942 získal meče za své 90. vítězství.

 

 Poté následuje přemístění a stává se velitelem skupiny I./JG 77 ve Středomoří.  Létá zde nad Maltu a Severní Afriku.S touto jednotkou zaznamenal úhrnně 65 vítězství. Nicméně výhoda teď byla na straně spojenců a Němci zde byli opět poraženi. Heinz zde také prodělal malárii, létal však i přes tuto nepříjemnou nemoc. To podlomilo jeho zdraví. Nakonec byl zbaven velení nad JG 77 pro neposlušnost. Byl vyslán zpět do Německa k létání u JG 1. Stal se Kommodorem JG1 a poté JG3. Létá zde proti bombardérům USAF a zúčastní se také  novoroční operace Bodenplatte na Nový rok 1945.

 Heinz Bär létá poté také na Me 262 u slavného JV44. Prvně však velí škole stíhačů v Lechfeldu, kde se zkouší nasazení nové Me 262. Po smrti Lützova zranění Gallanda vede JV 44 až do konce války. Zaznamenává 16 vítězství proti denním bombardérům USAF.

 Po válce chtěl Heinz provozovat leteckou linku. V poválečném letectvu mu to nebylo povoleno.V roce 1950 mu byla nabídnuta funkce v Německém Aero klubu a tu přijal.

 V Dubnu 1957 při demonstraci lehkého letadla STOL ztrácí nad strojem kontrolu a padá z výšky 150stop. Je mrtev na místě.

 Heinz Bär odlétal během války přes 1000 misí. Byl sestřelen 18-krát. 4- krát seskočil na padáku a  14-krát přistál na břicho. Z jeho 220 vítězství je 96 na východě, 45 v Severní Africe. Sestřelil 21 čtyřmotorových bombardérů. Z toho 16 na Me 262.

 

 

 

JG 51 "Mölders"

JG 77 "Herz-as"

 

ZPĚT